مراقبت های بارداری

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری بسیار حائز اهمیت است.در ماه هفتم باید تمرکز بر سلامت جنین باشد .در این ماه مادران باید روزانه ۲۰۰ میلی گرم اسید چرب را روزانه دریافت کنند.

در ماه هشتم مادر باید سعی نماید غذای خود را در وعده های کوچک میل کند.در ماه نهم مادر باید با یک رژی غذایی متعادل و مغذی مانع شیوع مشکلات گوارشی مانند سوزش سردل و یبوست شود.

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری

تغذیه در ماه هفتم بارداری

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری از اهمیت ویژه ایی برخوردار است .مادر ماه هفتم به جای اینکه زیاد غذا بخورد باید بطور متعادل از مواد غذایی مورد نیاز در رژیم غذایی خود استفاده نماید تا رشد جنین او به خوبی انجام گیرد.

در طی ماه هفتم بارداری تمرکز اصلی باید بر سلامت جنین باشد .به همین منظور توصیه می شودکه در این ماه برای تامین نیازهای جنین و مادر میزان ۴۵۰ کیلو کالری انرژی بیشتری توسط مادر باردار از راه رژی مغذایی دریافت شودتا سلامتی جنین به خوبی تامین گردد.

به علاوه اینکه توجه به دریافت برخی مواد غذایی در این ماه از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد.توصیه متخصصان تغذیه مصرف حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز از ماه هفتم بارداری به بعد می باشد.

محصولات لبنی مانند شیر -ماست و مواد غذایی مانند بلغور جوی دو سر و ماهی سالمون از منابع غذایی غنی کلسیم می باشند.عنصر منیزیم به جذب کلسیم کمک می کند .

به علاوه این که می تواند گرفتگی های عضلانی در پاها را تسکین دهد وباعث آرامش عضلات در ماه هفتم بارداری و پیشگیری از تولد نوزاد نارس شود.بنابراین مادر باردار باید روزانه ۳۵۰تا۴۰۰میلی گرم منیزیم دریافت نماید.

انواع بادام -سبوس جوی دو سر -جو -دانه کدو حلوایی و سیب زمینی از منابع خوب منیزیم برای مادران باردار در ماه هفتم بارداری می باشند.

DHA یا همان دکوزاهگزانوئیک اسید یک اسید چرب ضروری از اناع اسیدهای چرب امگا۳ می باشد که برای تکمیل مناسب مغز جنین ضروری است.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که مادران باردار از ماه هفتم بارداری به بعد باید روزانه ۲۰۰میلی گرم از این اسید چرب را دریافت نمایند.این اسید چرب در منابع غذایی مانند شیر -تخم مرغ و برخی آبمیوه های طبیعی موجود می باشد.

درماه هفتم بارداری نیز به مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C افزایش می یابد.این ویتامین در مواد غذایی مانند لیمو -پرتقال -نارنگی -طالبی -خربزه و هندوانه و سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و فلفل سبز به مقادیر بالایی یافت می شود.

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری-asemari.ir
تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری-asemari.ir
تغذیه مناسب در ماه هشتم باردار

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری و ماه هشتم از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.با نزدیک شدن به ماههای پایانی بارداری برخی تغییرات در بدن مادر باردار بروز می کند از جمله نشانه های بارز این تغییرات می توان به خستگی در انجام فعالیت های بسیار سبک و سختی در حرکت در اثر سنگینی بدن اشاره کرد.

به علاوه اینکه به دلیل بزرگی رحم و فشار آن بر معده هضم کندتر غذا و سوزش سردل در ماه هشتم بارداری بروز می کند.به علاوه اینکه احساس نگرانی مادر در این ماه در جهت تولد نوزاد سالم تشدید می شود .

از توصیه های مهمی که در این ماه به مادر باردار می شود آن است که سعی نماید غذای خود را در وعده های کوچک میل کند

این مساله باعث می شود تا به کاهش عوارض و نشانه های ناشی از سوزش سردل و نفخ شکم  کمک می نماید.

توصیه متخصصان تغذیه آن است که در طی ماه هشتم بارداری مادر باردار در رژیم غذایی روزانه از سبزیجات با برگ های سبز -خشکبار -زردآلو -میوه های خشک زرده تخم مرغ -گوشت کم چرب و محصولات لبنی و موز استفاده نماید .

مصرف مواد غذایی پروتئینی مانند انواع لوبیاها -گوشت کم چرب -سفیده تخم مرغ -پنیر توفو (سویا)-ماهی -سینه مرغ -شیر و ماست و شیره سویا در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعلاوه این که در این ماه از مواد کربوهیدراتی مانند سیب زمینی -غلات -حبوبات کامل -انواع باقلاها -توت های مختلف و هندوانه می بایستی در رژیم غذایی استفاده نمود.

در جهت تامین چربی های مورد نیاز بدن مادر باردار مصرف تخم مرغ -آجیل خام -ماهی و بادام زمینی در ماه هشتم بارداری توصیه می گردد.بخصوص در ماه هشتم بارداری در جهت تامین مقادیر کافی از مواد مغذی توصیه شده که از ذرت -لوبیای سفید -لوبیای سیاه -آواکادو -ماکارانی با گندم کامل -گل کلم -کلم بروکلی -سبزیجات با برگ سبز و کرفس به مقادیر کافی در رژیم غذایی مادر باردار موجود باشد.

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری-asemari.ir
تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری-asemari.ir
تغذیه مناسب در ماه نهم بارداری

تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری و ماه نهم از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.مادر باردار با رسیدن به روزهای پایانی بارداری خود نگرانی ها و هیجانات روحی از تولد قریب الوقوع نوزاد خود را تجربه می کند.

به همین دلیل ممکن است برخی از مادران باردار در این ماه عنوان نمایند که احساس خوبی ندارند .اما اگر مادری از تغذیه و آرامش روحی خوبی سود برده باشد نباید نگرانی در مورد مشکلات سلامتی نوزاد خود داشته باشد.

تقریبا در ماه نهم بارداری رشد جنین بطور کامل انجام شده و مغزو شش های او در حال تکامل نهایی می باشند.از دیدگاه متخصصان تغذیه در این ماه مادران باردار باید روزانه از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که حاوی ۶تا۱۱ سهم نان وغلات کامل -۲تا۴ سهم میوه -بیش از ۴ سهم سبزیجات -۴ سهم شیر ولبنیات -۳ سهم غذاهای پروتئینی باشد بهره مند شوند.

در ضمن در این ماه از بارداری حداقل باید روزانه ۲ لیتر آب مصرف گردد.نظر متخصصان تغذیه آن است که با مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در ماه نهم بارداری می توان مانع شیوع برخی مشکلات مانند یبوست و سوزش سردل شد.

بعلاوه اینکه خوردن برخی مواد غذایی همچون موارد زیر در ماه آخر بارداری می تواند به رشد و تکامل مطلوب جنین کمک شایانی نماید.

توصیه متخصصان تغذیه آن است که در ماه نهم بارداری حداقل سه بار در روز از منابع غنی از آهن استفاده شود

مانند ماهی ها (بغیر از ماهی دریاهای آزاد)مرغ -ماکیان و زرده تخم مرغ.برای حفظ کلسیم بدن در این ماه بارداری ضروری است که مادر باردار از منابع غنی از کلسیم مانند لبنیات پاستوریزه -جوی دو سر -انواع بادام ها و تخم کنجد به مقادیر متنوعی استفاده نماید.

در ماه نهم بارداری خوردن منابع غنی از ویتامین C مانند انواع مرکبات -گوجه فرنگی -توت فرنگی -کلم بروکلی و گل کلم از اهمیت بالایی برخوردار است .و می تواند علاوه بر کمک به جذب بهتر آهن در کاهش عوارض مرتبط با زایمان و کاهش بروز مشکلات حین زایمان موثر باشد.

اسفناج -هویج -سیب زمینی شیرین و طالبی از منابع غنی ویتامین A برای مادر باردار هستند.که باید در هر مرحله از باردری و بخصوص در ماه نهم بارداری جزئی از رژیم غذایی باشند.

بر اساس نظر متخصصان تغذیه برای اینکه مادر باردار بتواند زایمان راحت وکم دردی داشته باشد باید به یک تغذیه مناسب در سه ماهه سوم بارداری داشته باشد.

و سعی کند با مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی روزهای پایانی بارداری خود را با یک زایمان خوب و تولد نوزادی قوی همراه سازد.

منبع: مجله کودک سالم -شماره ۶۸۵ -بهمن ۱۳۹۶

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن