سلامتی

رادیکالهای آزاد چه هستند و در بدن ماچه میکنند

رادیکالهای آزاد چه هستند؟ وقتی آنتی اکسیدان در بدن کاهش می یابد ومواد سمی در بدن بالا می رود این امر به سیستم ایمنی فشارآورده وباعث پیری بدن می شود.

عادات غذایی وسبک زندگی که هر فرد دارد می تواند باعث ایجاد رادیکالهای آزاد در بدن فرد شود.

رادیکالهای آزاد می توانند مضر باشند اما همیشه تولید آنها برای بدن بد نیست وحتی میتوانند نقش مهمی در سلامت ایمنی بدن ما داشته باشند.

رادیکالهای آزاد از طریق متابولیسم و واکنش سلولی وتنفسی تولید می شوند .

کبد بااستفاده از رادیکالهای آزاد خود را سم زدایی میکند.گلبولهای سفید رادیکالهای آزاد را برای نابودی باکتریها و ویروسها وسلولهای آسیب دیده استفاده میکنند.

آسیبهای رادیکالهای آزاد باعث تغییر سلولها وحتی نابودی سلولها می شود.

دلیل اصلی تولید رادیکالها در بدن نیاز به اکسیژن در طول زندگی است.

خطرات رادیکالهای آزاد

رادیکال های آزاد ملکولهای ناپایداری هستند که با گرفتن یک الگترون از دیگر ملکولها موجب تخریب سلولهای DNA می شوند.

وقتی رادیکال های آزاد وآنتی اکسیدان در بدن متعادل باشند آسیبی برای بدن ندارند اما وقتی آنتی اکسیدان در بدن کم شود اثرات مخرب رادیکال های آزاد نمود

پیدامیکند که به این اثرات مخرب اکسیداسیون می گویند.

مصرف آنتی اکسیدان درخلال ورزش کردن مانع از بوجود امدن رادیکال های ازاد می شود.

بالارفتن اکسیداسیون در بدن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وسرطان وبیماریهای قلبی را افزایش می دهد.

آنتی اکسیدانها کارایی سیستم ایمنی را در مقابل بیماریها افزایش می دهند وبه بازسازی سلولهای آسیب دیده کمک میکنند.

آنتی اکسیدانها با رادیکال های آزاد با دادن یک الکترون سعی میکنند آنها را آرام کنندومانع فعالیت آنها شوند.

عوامل ایجادکننده رادیکالهای آزاد

-فعالیتهایی مانند تنفس وهاضمه

-قرار گرفتن در معرض اشعه

-مصرف الکل وسیگار وتنباکو

-قرارگرفتن در معرض آلودگی محیطی

هر چه آنتی اکسیدان بیشتری در بدن باشد فعالیت رادیکالهای آزادکمتر می شود
هر چه آنتی اکسیدان بیشتری در بدن باشد فعالیت رادیکالهای آزادکمتر می شود

-مصرف آنتی بیوتیکها

-عادات غذایی نامناسب

-ورزش زیاد(کسانی که ورزش میکنند می توانند با مصرف آنتی اکسیدان مانع ایجاد رادیکالهای آزاد در بدن شوند)

-استرس

مبارزه با رادیکال های آزاد

-غذاهایی که آنتی اکسیدان بیشتری دارند مصرف کنید.مانند میوه وسبزیجات رنگی.انواع توتها وانگورها.چای سبز وسفید

ادویه هاییی مانند زردچوبه ودارچین وزنجبیل آنتی اکسیدان زیادی دارند.

-در معرض آلودگی نباشید

-استرس را از زندگی خود حذف ومصرف آنتی بیوتیکها را کنترل کنید.

-ویتامینهای  Dو CوE نقش آنتی اکسیدانی قوی دارند وهرکدام به طریقی از ایجاد رادیکال های ازادجلوگیری میکنند.

ویتامین C تولید کلاژن در بدن میکندو رادیکالهای آزاد راخنثی میکند.

ویتامین E به ترمیم عضلات بدن می پردازد

ویتامین Dسلولهای قرمز را تولید میکند که وظیفه شان حمل اکسیژن برای ترمیم عضلات است.

ویتامین Aآنتی اکسیدانی است که از بافت چربی محافظت میکند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن