روانشناسی

چه کودکانی تیزهوش اند

کودکان تیزهوش نیازمند والدینی پاسخگووشکیباهستند که برای اندیشه های غیرمعمول آنها ارزش قائل شوند.

معلمان کودکان تیزهوش بایدنسبت به نیازهای خاص کودکان تیزهوش دلسوزبوده وتیزهوشان رابه نحو گسترده ایی دربکارگیری توانایی هایشان ترغیب کنند.

نیازهای خاص کودکان تیزهوش

کودکان تیزهوش به آموزشهایی نیازمندند که باسطح ذهنی واستعدادآنها منطبق باشد.

کودکان تیزهوش درجذب مفاهیم بسیارسریع هستند ومفاهیم پیچیده را باکمترین توضیحی درک کرده ومیتوانند نتایج وپیامدها را پیش بینی کنند.

تاکید مدارس برانجام تکالیف مکرر وتفضیل بیش ازحدموضوعات باعث خستگی وبی علاقگی انان به امر یادگیری میشود .

کودکان تیزهوش بخاطر هوش سرشاری که دارند کودکان خلاقی هم هستند.

این کودکان نیازمندندکه باکودکانی که از لحاظ سنی وتوانایی با انها مشابه اند دوست شوند .

بزرگترین مساله برای کودکان تیزهوش بخصوص درسالهای اولیه دبستان ممکن است این باشدکه انها نسبت به سن وسالشان بیش ازحد میدانند .

وهمین امر سبب میشود که توسط همسالان خود تحت تاثیر قرار بگیرند که هوش وکنجکاوی خود را بروز ندهند.

اگرچنین عملی را برنگزینند هدف استهزای همکلاسی های خود واقع شده وخویش رامطرود گروه های اجتماعی کلاس شان می یابند .

واندک اندک منزوی وگوشه گیر میشوند.

بنابراین اگرچه جهش راهی است که نیازهای ذهنی کودکان را براورده میکند امااثاراین جهش تحصیلی راباید در زندگی عاطفی واجتماعی انان نیز پذیرفت.

این کودکان  به معلمانی متخصص وباتجربه نیازمندند تاراههای پرشتاب رشدذهنی عاطفی واجتماعی انان رابفهمند وبتوانند به نیازهای هیجانی وغیرمعمول انها پاسخ مناسبی دهند .

معلمان اغلب احساسات خصمانه ایی نسبت به دانش اموزان تیزهوش دارند .

بنابراین بایدتغییراتی در روابط متقابل دانش اموزان تیزهوش ومعلمان بوجود اورد وبطور جداگانه ایی این معلمان را اماده کرد واموزشهای لازم رابه آنان داد.

این آماده سازی سبب میشود معلمان نسبت به نیازهای خاص کودکان تیزهوش وفراهم اوردن امکانات لازم برای یادگیری انها دلسوز بوده وتیزهوشان رابه نحو گسترده ایی دربکارگیری توانایی هایشان ترغیب وتشویق کنند.

مورد دیگری که باید به ان توجه کرد این است که افراد ورزیده ومتخصص در زمینه های کاری گوناگون را داخل وخارج از برنامه تحصیلی سنتی درتماس با دانش اوزان تیزهوش قراردهیم.

وازاین راه در پرورش استعدادهای گوناگون این کودکان باشیم.کودکان تیزهوش نیازمندوالدینی پاسخگو وشکیبا هستند که برای طرح سوالات واندیشه های غیرمعمول وبدیع انها ارزش قائل شوند .

والدین بایدتیزهوشی فرزندانشان را برای خود مسلم سازند ودربرابر سوالات غیرمعممول وافکارجدید انان واکنشهای مناسب ارائه دهند وبه فرزندانشان کمک کنند که توانایی های خود رابه عنوان صفاتی مطلوب بپذیرند.

کودکان تیزهوش نیازمندوالدینی شکیبا وپاسخگوهستند
کودکان تیزهوش نیازمندوالدینی شکیبا وپاسخگوهستند
خصایص کودکان تیزهوش

این کودکان  نسبت به یادگیری حریص اند .باسرعت وکارایی می اموزند ومفاهیم پیچیده وجزئیات را به سرعت جذب میکنند.

از اعتمادبنفس بالایی برخوردارندوبه قدرت وتوانایی خود اعتماد دارند.

خوانندگان همیشگی کتاب هستند وازخواندن لذت می برند وغالبا کتب واطلاعاتی نظیر دایرت المعارف وفرهنگها واطلس ها رابرمیگزینند.

گنجینه ایی غنی ازلغات دارند واصطلاحات خاصی راکه میدانند بکارمی برند فراتر از سنشان است.

ازتمرکزحواس بالایی برخوردارند وبه اسانی رشته افکارشان ازهم گسسته نمیشود.

دارای روحیه تعاون وهمکاری بوده واز مسئولیت پذیری بالایی برخوردارند.

دارای انضباط فردی هستند ونسبت به ارزشهای اخلاقی ومعنوی پایبندند وقدرت خطر پذیری بالایی دارند .

قدرت استدلال وتوانایی بالایی برای رویارویی باافکار گوناگون دارند ودستورات آمرانه رابدون بازنگری منتقدانه نمی پذیرند.

روابط بین امور ظاهرا نامربوط رادرک میکنند واموخته های خود رابا درنظرگرفتن وجوه شباهت وتفاوت انها به شرایط جدید تعمیم میدهند.

کنجکاو وجستجوگرند.پرسشهای کاوشگرانه بسیاری رامطرح می کنند وعلاقه مند به فهمیدن ماهیت انسان وجهان افرینش هستند.

ازحافظه خارق العاده ایی برخوردارند وباسرعت وبدون تمرین زیاد امور رابه خاطرمی سپارند.وجزئیات رابه خاطر می اورند.

کودکان تیزهوش دامنه علائق وسیعی دارند که اغلب ماهیت فکری دارد

علائق وسرگرمیهای انان فراتر از سنشان است.دارای استعداد زیباشناسی هستند ونسبت به زیبایی ها عکس العمل نشان میدهند.

خلاقیت وقوه تصور بالایی دارند وازاین طریق راه حلهای زیادی را برای مسائل پیدانموده ارتباط بین امور را درک کرده حوادث وتجربیات رابه روشهای غیرمعمول تفسیر میکنند.

این کودکان  سخت کوش هستند ودررسیدن به اهدافشان تلاش وپافشاری میکنند.

درهنرهایی چون موسیقی ونقاشی توانایی خلاقیت وابتکار دارند .

بایدتوجه داشت که هیچ کودکی درتمام این عوامل برتر نیست واینها خصوصیات نمونه ایی است که میتوان برای شناخت کودکان تیزهوش به کاربرد.

منبع کتاب کودک نابغه مولف دکترمحمدجوادقاسم زاده

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن