سلامتی

فواید نوشیدن آب گرم

فواید نوشیدن آب گرم به منظور حفظ سلامت عضلات -پوست – مو -جذب مواد مغذی به سلول ها و مبارزه با عفونت توصیه می شود.اما انتخاب بین مصرف آب گرم و آب سرد مساله مهمی به مشار می آید.

بطور کلی مصرف مایعات در هر درجه ایی از حرارت می تواند برای حفظ سلامت کلی بدن مناسب باشد.اگر چه مطالعات اندکی در مورد مصرف آب گرم وجود دارد اما متخصصین نوشیدن آب گرم را از مزایای بیشتری برای سلامتی برخوردار دانسته و نوشیدن آن را راهی ساده برای حفظ سلامتی می داند.

وب سایت آسماری در این مقاله به مزایای بالقوه در مورد نوشیدن آب گرم پرداخته است.

فواید نوشیدن آب گرم

مبارزه با یبوست

نوشیدن آب گرم می تواند به تنظیم حرکات روده و مبارزه با یبوست کمک کند.یبوست هنگامی در افراد رخ می دهدکه فرد آب کافی مصرف نکرده باشد.یا به عبارتی دچار دهیدراتاسیون و کم آبی شود.

این اتفاق منجر به حرکت روده ایی سخت و شکل گیری مدفوع خشک و دشواری در دفع ودفوع می شود.یکی از مهم ترین عوارض یبوست های مکرر هموروئید و خونریزی دستگاه گوارش می باشد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف آب گرم نسبت به آب سرد هضم مواد غذایی را افزایش می دهد.نوشیدن آب گرم در طول روز به حفظ نظم و عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و از نفخ شکمیو یبوست جلوگیری می کند.

سم زدایی و پاکسازی بدن

نوشیدن آب گرم می تواند به پاکسازی بدن از طریق تخلیه سموم مضر کمک کند.هنگامی که افراد چند لیوان آب گرم در طول روز مصرف می کنند این کار منجر به افزایش دمای بدن شده .

و از این رو میزان تعریق برای خنک سازی بدن را افزایش می دهد و به تخلیه سموم بدن کمک می کند.

بهبود گردش خون

مصرف آب گرم منجر به بهبود گردش خون و آب گرم به عنوان یک وازودیلاتور یا یک گشاد کننده عروقی مناسب عمل کرده و منجر به حرکت خون در سراسر بدن به منظور ارسال اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و اندام های مختلف بدن می شود.

گردش خون برای عملکرد مناسب عضلات و هم چنین کاهش درد امری مهم محسوب می شود.

فواید نوشیدن آب گرم در بهبود گردش خون-asemari.ir
فواید نوشیدن آب گرم در بهبود گردش خون-asemari.ir
کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که مصرف آب گرم می تواند باعث کاهش وزن افراد شود.در حقیقت نوشیدن مایعات از یک سو باعث احساس سیری در فرد شده و از سوی دیگر میزان دمای مرکزی بدن را افزایش داده .

و از این طریق باعث افزایش سوخت وساز در متابولیسم بدن می شود.یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد که نوشیدن مایعات گرم در مقایسه با مایعات سرد به کاهش وزن بدن کمک بیشتری کرده .

و هم چنین نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر مایعات قبل وعده غذایی تا ۳۰ درصد میزان متابولیسم را افزایش می دهد.این افزایش در متابولیسم تا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه پس از مصرف مایعات گرم ادامه خواهد داشت.

کاهش درد

نوشیدن مایعات از طریق بهبود در گردش و جریان خون باعث کاهش درد در عضلات آسیب دیده می شود.و از این رو می تواند درد را التیام بخشد.اگر چه هیچ مطالعه ایی به طور مستقیم به ارتباط مصرف آب گرم و کاهش  درد نپرداخته است.

با این حال افراد بطور مرتب برای تخفیف دردهای خود از کیسه ها و بطری های آب گرم استفاده می کنند.

اما یک نکته حائز اهمیت این است که گرما می تواند ورم ناحیه آسیب دیده را افزایش دهد.

asemari.ir
asemari.ir
مبارزه با عفونت و گرفتگی بینی

یکی از فواید نوشیدن آب گرم مبارزه باعفونت بینی است.نوشیدن آب گرم درمان مناسبی برای گرفتگی بینی محسوب می شود.آب گرم به پاکسازی و کاهش فشار در سینوس ها کمک کرده .

و هنگامی که افراد آب گرم مصرف می کنند غلظت و شکل گیری مخاط در حفره های بینی و دستگاه تنفسی کاهش می یابد.و این احتمال رشد ویروس ها و باکتری ها را در این مناطق کاهش می دهد.

تشویق به مصرف قهوه و چای

ترکیب آب گرم با چای و قهوه می تواند اثرات سلامتی آن را افزایش دهد.نتایج مطالعات سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف قهوه باعث افزایش طول عمر می شود.

هم چنین تحقیقات دیگر نشان داده است که مصرف قهوه و چای خطر ابتلا به بیماری پارکینسون – دیابت نوع ۲- برخی سرطان ها –سکته قلبی و بیماری های کبد را کاهش می دهد.

فواید نوشیدن آب گرم و قهوه و چای در درمان بیماریهای پارکینسون و دیابت نوع 2و سکته قلبی
فواید نوشیدن آب گرم و قهوه و چای در درمان بیماریهای پارکینسون و دیابت نوع ۲و سکته قلبی
کاهش استرس و اضطراب

یکی از فواید نوشیدن آب گرم  کمک به کاهش اضطراب و استرس است.نوشیدن یک فنجان آب گرم می تواند به افراد در کنترل استرس و اضطراب کمک کند .

مطالعات نشان داده اند که مصرف مایعات گرم مانند چای و قهوه به علت دارا بودن ترکیبات کافئین استرس و اضطراب را در افراد کاهش می دهد.

نکات مهم درباره نوشیدن مایعات گرم

-افراد همواره باید آب گرم یا ولرم بنوشند و از نوشیدن آب داغ به دلیل آسیب به بافت دهان و مری پرهیز کنند.

-متخصصین توصیه می کنند که افراد از نوشیدن آب داغ که نزدیک به دمای جوش است پرهیز کنند.

-هم چنین افرادی که نوشیدن مایعات گرم را دوست ندارند توصیه می شود مایعات را در دمای بدن یا کمی بالاتر مصرف کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که درجه حرارت مناسب نوشیدنی هایی مانند قهوه F 136 درجه یا ۵۷/۸ درجه C است .این دما خطر آسیب رساندن به بافت دهان و مری را کاهش داده و از اثرات بالقوه آب گرم هم بهره برده خواهد شد.

منبع :مجله دنیای تغذیه -شماره ۱۸۳ -دی ماه ۱۳۹۶

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن