سلامتی

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری از اهمیت ویژه ایی برخوردار است  چرا که جهش رشد جنین از ماه چهارم به بعد شروع می شود . در ماه چهارم بسیاری از اندام های بدن جنین شکل می گیرند .

در ماه پنجم تمایل مادر به خوردن غذا بیشتر از قبل می شود .در ماه ششم یک یا دوبار مصرف مواد غذایی کربوهیدراته در وعده های غذایی اصلی روزانه توصیه می شود .

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری باید مورد توجه مادران باشد و باید  متناسب با هرماه بارداری نیاز بدن تامین شود .

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری

تغذیه مناسب در ماه چهارم بارداری

در بحث تغذیه در سه ماهه دوم بارداری باید به این نکته اشاره کرد که درماه چهارم بارداری بسیاری از اندام های بدن جنین از جمله مغز – طناب عصبی -کلیه ها

چشم ها -گوش ها – دست ها و انگشت ها تشکیل شده اند .

و در واقع جنین ظاهری همانند یک انسان بسیار کوچک را به خود گرفته است .

به علاوه اینکه در همین ماه است که که جنین حرکات خود را در رحم مادر شروع می کند

و همین حرکات باعث یک احساس بسیار مطلوب در مادر می شود .

به همین دلیل برخی متخصصان زنان و زایمان و ماماها معتقدند که ماه چهارم بارداری

ماهی جذاب برای مادران می باشد که نسبت به جنین

خود حس عاطفی بیشتری می کنند و به همین دلیل به این ماه ماه عسل بارداری گفته می شود .

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری-مصرف امگا 3 -6 -9 در ماه چهارم بارداری
تغذیه در سه ماهه دوم بارداری-مصرف امگا ۳ -۶ -۹ در ماه چهارم بارداری
به دلیل رشد سریع جنین در این ماه وتشکیل توده استخوانی او نیازهای تغذیه ایی او و مادر افزایش می یابد

در ماه چهارم بارداری مادر باردار باید مطمئن باشد که در هر وعده غذایی خود از مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات – حبوبات – سبزیجات سبز استفاده کند

مصرف مکفی فیبر در رژیم غذایی مادر باردار در این ماه باعث پیشگیری از بروز یبوست می گردد.

به علاوه اینکه فیبر غذایی عملکرد کلی دستگاه های بدن مادر را تنظیم می کند .

در جهت پیشگیری از زایمان زود رس وزن کم زمان تولد و مشکلات مغزی در

زمان تولد به مصرف اسیدهای چرب ضروری باید توجه ویژه ایی شود .

به همین دلیل متخصصان تغذیه معتقدند که میزان دریافت اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ -۶ -۹ در

این ماه از بارداری باید از طریق مواد غذایی مانند ماهی تازه آب های شیرین – ماهی تن -خشکبار و روغن زیتون افزایش یابد .

مصرف چغندر و هویج و گوجه در ماه ششم توصیه می شود
مصرف چغندر و هویج و گوجه در ماه ششم توصیه می شود

در ماه چهارم بارداری ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان به مادر باردار ویتامین D را به صورت قرص

تجویز نماید تا استخوان های جنین بطور طبیعی و محکم تشکیل گردند.

برای تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز از محصولات لبنی توصیه می شود که در ماه چهارم بارداری

حداقل روزانه از یک لیتر شیر پاستوریزه – ۵۰۰ گرم کشک

پاستوریزه و ۲۰۰ گرم پنیر پاستوریزه استفاده شود .تا به عنوان یک مکمل خوب کلسیم برای بدن مادر باردار عمل نماید .

در صورتی که در ماه چهارم احساس تهوع از بین رفته باشد مادر باردار باید سعی کند

در رژیم غذایی خود از منابع گوشتی تازه و سالمی که خوب پخته شده باشند

استفاده نماید و از مصرف گوشت های خام و یا نیمه پخته به شدت پرهیز نماید .

به دلیل اینکه در ماه چهارم بارداری ممکن است در برخی از مادران باردار مشکلاتی مانند ترش کردن و سوزش مری بروز نماید

 مصرف میوه های تازه فصلی با رنگ های متنوع برای ایشان سودمند خواهد بود

چون جهش رشد جنین از ماه چهارم به بعد خواهد بود به همین دلیل نیاز جنین به عنصر آهن افزایش می یابد .

بعلاوه اینکه بدن مادر در این دوران باید ۳ تا ۶ لیتر خون بیشتری تولید نماید .

توصیه می شود در ماه چهارم بارداری منابع غنی آهن مانند انواع گوشت استفاده شود.

قبل از استفاده از هرگونه قرص آهنی نیز ضروری است که با پزشک در مورد نحوه و میزان مصرف مکمل آهن مشورت گردد .

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری-گوشت قرمز کم چرب و گوشت ماکیان و تخم مرغ در ماه پنجم بارداری توصیه می شود
تغذیه در سه ماهه دوم بارداری-گوشت قرمز کم چرب و گوشت ماکیان و تخم مرغ در ماه پنجم بارداری توصیه می شود
تغذیه مناسب در ماه پنجم بارداری

در بحث تغذیه در سه ماهه دوم بارداری باید به این نکته اشاره کرد که در

این ماه حس تمایل مادر به خوردن غذا بیشتر از قبل می شود .

که از دلایل آن می توان به تغییرات هورمونی در بدن او برای تسریع در رشد و تکامل جنین اشاره نمود .

در این ماه مادر باردار باید به خوبی آب بنوشد این امر مانع از بروز یبوست در او می شود .

با توجه به اینکه در ماه پنجم بارداری رشد و تکامل اندام ها و بافت های مختلف بدن

جنین از جمله عضلات و پوست در حال کامل شدن می باشند.

بنابراین به مادر باردار مصرف منابع غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز کم چرب و

گوشت ماکیان – تخم مرغ و خشکبار و غلات – سویا نخود پخته پنیر گوسفندی و توفو توصیه می گردد.

سالادهای تهیه شده از سبزیجاتی مانند کلم -هویج -گوجه فرنگی -برگ های کاهو و

چغندر منبع عالی از املاح  و فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی می باشند .

در کل یک خانم باردار در ماه پنجم بارداری باید معادل ۳۰ گرم فیبر در روز

دریافت نماید که این میزان را می تواند با مصرف انواع سالاد سبزیجات تازه دریافت نماید

البته مصرف بیش از ۳۰ گرم مواد فیبری برای خانم های باردار توصیه نمی شود .چون باعث بروز مشکلاتی مانند بواسیر می شود .

خانم های باردار در ماه پنجم بارداری می توانند روزانه از میوه هایی مانند سیب -گلابی -موز – کیوی -پرتقال و انواع انگور استفاده کنند .

مصرف کربوهیدرات در ماه شش بارداری توصیه می شود
مصرف کربوهیدرات در ماه شش بارداری توصیه می شود
تغذیه مناسب در ماه ششم بارداری

در بحث تغذیه در سه ماهه دوم بارداری باید به این نکته اشاره کرد که در ماه ششم

بارداری یک یا دو بار مصرف مواد غذایی کربوهیدراته در وعده غذایی اصلی روزانه توصیه می شود .

بنابراین مصرف مواد غذایی کربوهیدراته ایی مانند سیب زمینی- ماکارانی -ذرت شیرین – دانه ها

و خشکبار و جو می تواند بر سلامت مادر و جنین اثر قابل توجهی بگذارد .

از جمله سبزیجات خوبی که مادر باردار می تواند در ماه ششم بارداری در رژیم غذایی خود مصرف نماید

می توان به چغندر – هویج -مارچوبه -اسفناج -کلم -بادمجان لوبیا سبز وگوجه فرنگی اشاره کرد .

این سبزیجات تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین را در ماه ششم بارداری تامین می کنند .

میوه ایی مانند موز انگور کیوی و سیب و گلابی و پرتقال از جمله بهترین

میوه های هستند که توصیه می شود در ماه ششم بارداری مصرف شوند .

در ماه ششم مصرف منظم و روزانه ماست و پنیر و شیر ضروری است .

مصرف آب و آبمیوه های طبیعی در این ماه از بارداری باید به وفور باشد .

منبع : مجله کودک سالم شماره ۶۷ – دی ماه ۱۳۹۶

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن