روانشناسی

نشانه های اختلال وسواس فکری – عملی

 اختلال وسواس همیشه به شکل افراط در زمینه پاکیزگی خود را نشان نمی دهد بلکه این تنها یکی از چهره ای وسواس است.آیا می توانیم نمودهای وسواس را در خود شناسایی کنیم ؟

اختلال وسواس از کدام بخش از ساختار وجودی مان سرچشمه می گیرد؟ و آیا می توانیم راهی برای رهایی از این نقطه ضعف بیابیم؟

افرادی که به اختلال وسواس فکری و عملی دچارند خود می دانند افکار و رفتارشان نابجاست .و آرزو دارند که به نحوی خود را از این رفتار و افکار خلاص کنند.آنها از آنچه انجام می دهند تنفر دارند اما قادر به توصیف آن نیستند.

اعمال وسواسی اغلب دشوارتر و دشوارتر می شوند تا آن که در کار و زندگی روزانه افراد اختلال ایجاد می کنند.شاید نشانه هایی که در ادامه می آیند در جهت توصیف افکار و رفتار وسواس گونه مان راهگشا باشند.

*نشانه های وسواس فکری – عملی

 

-آن چنان درگیر و گرفتار جزئیات -قوانین – انضباط -فهرست برنامه های لازم به اقدام و سازماندهی برنامه هاست که مقصود اصلی از آن کار را به دست فراموشی می سپارد.
-گاهی کمال گرایی افراطی مانع تکمیل و به پایان رساندن وظایفش می شود

چون با استاندارد های بیش از حد سختگیرانه اش در تضادند و گاه چنان دچار دغدغه اش می کند که برای رسیدن به هدفش حق های زیادی را پایمال می کند.

اختلال وسواس فکری - عملی
اختلال وسواس فکری – عملی
-خود را بطور افراطی درگیر کار و بازدهی کاری اش می کند

تا حدی که نیاز جسم و روانش به استراحت و تفریح را نادیده می گیرد و یا از دوستان و بستگانش می برد.

البته به شرط اینکه علتش داشتن محدودیت مالی یا قرارگرفتن در شرایطی خاص نباشد .

زیرا در چنین حالتی شخص به داشتن تفریح – استراحت و معاشرت احساس نیاز می کند.

اما به علت پاره ایی مشکلات انجام این کارها برایش مقدور نیست.

-به طور افراطی وظیفه شناس -مقید -با وجدان -محتاط و دقیق است

و در برابر هر آن چه به اصول انسانی – آداب معاشرت و ارزش های اخلاقیمرتبط می شود بیش از حد خشک و مقرراتی و انعطاف پذیر است.

تا حدی که حتی به نیازها و خواسته های دیگران هم بهایی نمی دهد.

چون همه فکر و ذهنش را مقررات و اصول و چهارچوب های افراطی درگیر خود کرده اند.

-نمی تواند اشیای کهنه و مندرس و بی ارزش را دور بریزد

حتی اگر هیچ ارزش عاطفی یا خاطره انگیزی برایش نداشته باشد.هیچ فکرش را می کردید که این نشانه وسواس باشد؟

-تمایل ندارد کارها و وظایف را به دیگران بسپارد

یا به صورت گروهی و در همراهی با دیگران فعالیت کند.مگر اینکه دیگران بطور مطلق تسلیم و مطیع برنامه ریزی ها و چهار چوب های او بشوند.

-در زمین هزینه کردن و حساب کردن دخل و خرج رویه ایی تنگ نظرانه در پیش می گیرد

چه برای خودش و چه برای دیگران . از نظر او پول را باید برای روز مبادا که اغلب هم از دیدش روزهای مصیبت و بلاست جمع و جور کرد.در واقع بطور ناخودآگاه منتظر مصیبت و بلاست.

-یک دنده – کله شق و انعطاف ناپذیر است و حرف هیچ کس را قبول ندارد.
-همواره افکار وانگیزش هایی ناخواسته و ناخوشایند در ذهنش در حال جولان است.

این افکار وانگیزش ها موجب نگرانی و اضطراب مداوم او می شود. و بر خلق و خویش هم چنین بر رفتارش با دیگران تاثیر منفی می گذارد.

منشا ایجاد اختلال وسواس چیست؟

امرزوه پژوهشگران هنوز به طور قطع و یقین منشا ایجاد وسواس را در نیافته اند. اما عوامل متعددی را بر ایجاد این اختلال موثر میدانند.

از جمله عوامل زیست شناختی – ژنتیکی و اجتماعی.اما آیا ما اسیر ساختار زیست شناختی مان -میراث ژنتیکی مان و محیط اجتماعی مان هستیم؟

منشا صفت وسواس قوه ایی است به نام وقوه وهمیه .قوه وهمیه از ابزار روح بشری است . نظر گاهش تنگ  و محدود به جزئیات است.

این قوه موجب حیله گری – توطئه چینی – دو رویی و وسواس است.ولی در حالت تعادل موجب زیرکی – هوشیاری و تدبیر می شود.

وقتی دریافتم که نیرویی از درون خودم مرا به منفی بافی سوق می دهداحساس کردم حالا دیگر می توانم جلوی آن قوه بایستم

و مهارش را به دست بگیرم و نگذارم موجب آزار خودم و دیگران بشود.

چگونه می توانیم از شر اختلال وسواس رهایی پیدا کنیم؟

در این مسیر به دو رهنمود دست یافتم که به نظر می رسد می توانند

نگرش بیمار گونه افراد را به سوی تعادل رهنمون شوند و نتیجه اش کاستن

از دل نگرانی ها -تبدیل شدن جزئی نگری به دقت نظر – قرار گرفتن انضباط و قانون مداری در محدوده رعایت حقوق و انجام وظایف.

اختلال وسواس فکری -عملی
اختلال وسواس فکری -عملی
رهنمود اول:

توجه به رعایت حقوق خود و دیگران . هر چیزی در این دنیا اعم از جماد -نبات -حیوان و انسان یک فایده می برد و باید یک فایده برساند

و غیر از این درست نیست.جسم انسان کار می کند و به روحش جا و مکان می دهددر مقابل حقی هم دارد.

رهنمود دوم:

رهایی از قید چهارچوب های افراطی ساخته و پرداخته ذهن خودمان است.البته با بخاطر سپردن اینکه معیار همیشگی اخلاق اصیل الهی است .

نه من و خواسته ها و خیالات من. اگر انسان قید نداشته باشد و هرکاری را بر اساسوظیفه انجام دهداین اشکالات به خودی خود برطرف می شوند.

منبع: مجله موفقیت شماره ۲۸۲ خرداد ۱۳۹۳

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن