سلامتی

مواد غذایی پروبیوتیک دار کدامند؟

مواد غذایی پروبیوتیک نقش مهمی در سلامت انسان دارند.پروبیوتیک ها مزایای زیادی برای بدن و مغز مادارند.و باعث سلامتی قلب نیز می شوند.حتی در سلامت پوست نیز بی تاثیر نیستد.

روده انسان هزار تریلیون باکتری زنده دارد که این باکتری ها به انواع مفید و مضر و خنثی تقسیم می شوند.

باکتریهای پروبیوتیک مانع رشد باکتریهای مضر می شوند و نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارند.

باکتریهای خوب دستگاه گوارشی باید از باکتریهای بد بیشتر باشند .و اگر این تعادل به هم بخورد سلامت بدن به خطر می افتد.

و بیماریهایی مانند اسهال و یبوست التهاب روده و عدم  تحمل لاکتوز ایجاد می شود.

فیبر مواد غذایی پروبیوتیک در حین پخت تغییر میکند پس سعی کنید مواد غذایی پروبیوتیک را خام مصرف کنید.

مواد غذایی پروبیوتیک شامل موارد زیر است

*موز

دارای پتاسیم و منبع غنی از فیبر است .پروبیوتیک موجود در آن باکتریهای مفید روده را تقویت میکند.

پروبیوتیکهای موجود در موز باکتریهای مفید روده را تقویت میکند
پروبیوتیکهای موجود در موز باکتریهای مفید روده را تقویت میکند
*نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم در موز نارس یافت می شود و فیبری که در آن است شبیه فیبر محلول عمل میکند.

*پکتین

یک نوع فیبر است که در تمام میوه ها و سبزیها وجود دارد و با سرطان نیز مبارزه میکند.همچنین سموم مضر در روده بزرگ را نیز دفع میکند.

*پیاز

غنی از پروبیوتیک  است که باعث نگهداشتن باکتریهای خوب روده می شود.

*سیر

سیر نیز مانند پیاز غنی از اینولین است.ترکیبات موجود در سیر می تواند باعث مرگ سلولهای سرطانی روده بزرگ شوند.

مواد غذایی پروبیوتیک- پیاز وسیر غنی از پروبیوتیک اند
مواد غذایی پروبیوتیک- پیاز وسیر غنی از پروبیوتیک اند
*مارچوبه

حاوی اینولین است و به تکثیر باکتریهای خوب روده کمک میکند.و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

*ماست

ماستی که از شیر تخمیر شده تهیه شده باشد پروبیوتیک است.اما بعضی ماستها باکتریهای خوب را ندارند .بنابراین ماستی بخرید که روی آن عبارت محیط کشت زنده یا فعال حک شده باشد.

مواد غذایی پروبیوتیک-ماستی که از شیر تخمیر شده تهیه شده باشد پروبیوتیک است
مواد غذایی پروبیوتیک-ماستی که از شیر تخمیر شده تهیه شده باشد پروبیوتیک است
*کلم رنده و آب پز شده

کلمی است که توسط باکتریهای اسید لاکتیک تخمیر وخرد شده است .علاوه بر کیفیت پروبیوتیک کلم ترش غنی از فیبر و ویتامین b-c-k است.

*خیارشور

که در محلول نمک و آب ترشی شده است.این ترشی منبعی بزرگ از پروبیوتیک سالم است که برای دستگاه گوارش نیز مفید است.توجه داشته باشید که ترشی که با سرکه درست می شود حاوی پروبیوتیک نیست.

خیارشور منبعی بزرگ از پروبیوتیک است
خیارشور منبعی بزرگ از پروبیوتیک است
*دوغ سنتی

دوغ سنتی دوغی است که از پس مانده کره بدست می آید و پروبیوتیک فراوانی دارد.اما دوغهایی که در سوپرمارکتها هستند پروبیوتیک ندارند.

*نان تهیه شده از خمیر ترش

این نان سرشار از پروبیوتیک است و در هضم غذا و حفظ باکتریهای مفید روده موثر است.

*ریشه کاسنی

ریشه کاسنی منبع خوبی از پروبیوتیک است.۴۷ درصد فیبر ریشه کاسنی از فیبر اینولین پروبیوتیک است.

ریشه کاسنی آنتی اکسیدان بالایی دارد و از کبد در برابر آسیبها محافظت میکند.

*سبزی قاصدک

قاصدک منبع خوبی از فیبر است و اینولین موجود در قاصدک یبوست را کاهش می دهد.و باکتری مفید روده را افزایش می دهد.

قاصدک همچنین خواص انتی اکسیدانی و ضد سرطانی نیز دارد.

*تره فرنگی

تره فرنگی خواص درمانی شبیه سیر و پیاز دارد و بخاطر اینولین که دارد باکتریهای مفید روده را تقویت میکند.

خواص درمانی شبیه سیر وپیاز دارد وباکتریهای مفید روده را تقویت میکند
خواص درمانی شبیه سیر وپیاز دارد وباکتریهای مفید روده را تقویت میکند
*جو

در ساخت آبجو استفاده می شود و دارای بتاگلوکان است.بتاگلوکان یک فیبر پروبیوتیک است که باکتریهای مفید روده را تقویت میکند.همچنین این ماده کلسترول وLDL و قند خون را کاهش می دهد.

همچنین سلنیوم دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

*سیب

۵۰درصد سیب را پکتین تشکیل می دهد و پکتین خواص پروبیوتیک دارد .سیب همچنین دارای پلی فنل است و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

*سبوس گندم

سبوس گندم لایه بیرونی گندم است که سرشار از پروبیوتیک است.فیبری که در سبوس گندم است باکتریهای مفید روده را تقویت میکند .و مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل درد و قولنج را نیز کاهش می دهد.

*کاکائو

فلاوانول موجود در کاکائو اثرات پروبیوتیک دارد که با رشد باکتریهای مفید روده همراه است .همچنین کاکائو فوایدی برای قلب نیز دارد.

*جلبک دریایی

جلبک دریایی یک غذای پروبیوتیک قوی است.فیبری که در جلبک دریایی است از فیبر حل پذیر در آب است .

جلبک دریایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

همچنین از حملات قلبی و مغزی پیشگیری میکند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن