سلامتی

راههای مراقبت از تیروئید

مراقبت از تیروئید نیازمند یک رژیم غذایی غذایی مناسب و مصرف چربی های سالم و پروتئین است.کنترل عوامل استرس زا و داشتن آرامش نیز در کنترل بیماری تیروئید موثر است.

مراقبت از تیروئید

-رژیم غذایی مناسب و بدون کافئین وقند برای مراقبت از تیروئید لازم است.

مصرف کربوهیدراتهای فراوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند.همچنین باید استفاده از کربوهیدراتهایی که به غلات مربوط می شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیر نشاسته ایی استفاده کرد.

-مصرف پروتئین را افزایش دهید.هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافتهای بدن نیاز به پروتئین دارد پس باید در هر وعده غذایی از پروتئین استفاده کنید .این ماده به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک میکند.

-مصرف چربیهای سالم را فراموش نکنید.بامصرف چربیهای طبیعی و سالم مانند روغن زیتون و روغن حیوانی و آووکادو -تخم کتانماهی-مغز ها-کره مغزها-پنیر وماست پر چرب بدون هورمون وانتی بیوتیک وشیر نارگیل در میزان هورمون های تیروئید بدن خود تعادل ایجاد کنید.

تخم کتان با داشتن چربی سالم در هورمونهای تیروئید تعادل ایجاد میکند
تخم کتان با داشتن چربی سالم در هورمونهای تیروئید تعادل ایجاد میکند

-مصرف مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید .شایدکمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود .اما اگر میزان این ریزمغذی ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می شود.

-از مواد غذایی بدون گلوتن استفاده کنید.ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است .در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند مصرف گلوتن ممکن  است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئید شود.

-مصرف خوراکیهای ایجاد کننده گواتر را محدود کنید.گواتر بیماری تورم غده تیروئید است .به آن گروه از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارند گواترزا یا گواتریژن گفته می شود.این مواد عبارتند از انواع کلم -شلغم-ارزن-اسفناج-توت فرنگی- هلو -بادام زمینی-تربچه و سویا.

-از منابع غذایی که حاوی گلوتاتیون هستند بهره بگیرید.مارچوبه و-کلم بروکلی-هلو- آووکادو-اسفناج-سیر -کدو-گریپ فروت وتخم مرغ خام از آن جمله اند.

ماهی های چرب باداشتن چربی سالم در هورمونهای تیروئید تعادل ایجاد میکند
ماهی های چرب باداشتن چربی سالم در هورمونهای تیروئید تعادل ایجاد میکند
-حساسیتهای غذایی را جدی بگیرید.

همانطوری که در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله میکند غذاهایی که باعث التهاب می شوند در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده اند و واکنش خود ایمنی را در بدن افزایش می دهند.

برای کاهش علائم بیماری خود ایمنی مراقب حساسیتهای غذایی خود باشید.

-با باکتری های مفید روده دوست باشید.پروبیوتیک ها باکتریهای مفیدی هستند که در روده ما زندگی میکنند.حدود ۲۰درصد از عملکرد تیروئیدبه میزان کافی این باکتریها در روده بستگی دارد. برای مراقبت از تیروئید مراقب میزان کافی این باکتریها در روده باشید.

برای حفظ میزان این باکتریها باید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.

روغن زیتون با داشتن چربی سالم درحفظ تعادل هورمونهای تیروئید تعادل ایجاد میکند
روغن زیتون با داشتن چربی سالم درحفظ تعادل هورمونهای تیروئید تعادل ایجاد میکند

-باخوردن غذاهای کامل و فراوری نشده التهابهای خاموش خود را درمان کنید.موادغذایی فراوری شده یکی از عوامل ایجاد کنندهاین نوع التهاب در بدن است .اغلب التهابهای سیستماتیک وخود ایمنی به یکدیگر مرتبط هستند .کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماریهای خود ایمنی جلوگیری میکند.

عملکرد غده آدرنال را ارزیابی کنید .نشانگان خستگی آدرنال در نتیجه کاهش فعالیت غده آدرنال ایجاد می شود.ارتباط تنگاتنگی میان غده تیروئید وغده آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم کاری تیروئید عملکرد این غده نیز بررسی می شود.

برای مراقبت از تیروئید مراقب عملکرد غده آدرنال باشید.

-عوامل استرس زا راشناسایی کنید و تمرینات ارامبخش انجام دهید.

-تیروئید به اشعه حساس است .در دندانپزشکی از یقه محافظ تیروئید استفاده کنید

منبع:مجله سلامت اردیبهشت ۹۷

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن