سلامتی

منابع غذایی ویتامین ها

منابع غذایی ویتامین ها

منابع غذایی ویتامین ها تامین کننده نیازهای بدن هستندومارا از مصرف مکمل ها بی نیاز میکنند.برای اینکه ویتامین های بدن راتامین کنیم باید

منابع غذایی ویتامین ها رابشناسیم.

دراین قسمت منابع غذایی ویتامین ها رابررسی میکنیم.

منابع غذایی ویتامین(ََA)

این ویتامین ها دارای دودسته منبع هستند.حیوانی وگیاهی.

منابع حیوانی شامل:جگر -کره -زرده تخم مرغ است.ومنابع گیاهی شامل:سبزی های دارای برگ سبز-سبزیجات نارنجی وزردمانند-گوجه فرنگی وهویج ومیوه هایی مانند زردآلو-آلو-خرمالو-طالبی -هلو وشلیل می باشد.

منابع ویتامین (B1)

غنی ترین منابع این ویتامین مخمر و جگرمی باشد.سایرمنابع مانندجوانه گندم-گوشت قرمز -مرغ-ماهی-تخم مرغ-حبوبات-غلات وسبوس.

منابع ویتامین(B2)

لبنیات وانواع گوشت قرمز وسفید-تخم مرغ-سبزیجات دارای برگ سبز-غلات وسبوس.

منابع ویتامین نیاسین

ازمنابع غنی این ویتامین میتوان به گوشت قرمز -مرغ-ماهی-بادام زمینی-ومخمر رانام برد.یک نوع اسیدآمینه به نام تریپتوفان درتولیدنیاسین دربدن دخالت دارد.

بنابراین منابع تریپتوفان مانند شیروتخم مرغ وپروتئین های حیوانی می توانند درتامین نیاز انسان به نیاسین موثر باشند.

منابع غذایی ویتامین ها مارا ازمصرف مکمل ها بی نیازمیکنند
منابع غذایی ویتامین ها مارا ازمصرف مکمل ها بی نیازمیکنند
منابع ویتامین (B6)

 

منابع حیوانی مانند جگروانواع گوشت قرمز وسفید ومنابع گیاهی مانند جوانه گندم ومخمرها -غلات سبوس-مغزدانه ها-حبوبات-سیب زمینی وموز می باشد.

منابع اسیدفولیک

اسیدفولیک بطور گسترده درموادغذایی وجود دارد.امابهترین منابع آن عبارتند از جگر-لوبیا-باقلا-سبزی های دارای برگ سبز وقارچ.

منابع ویتامین (B12)

منابع این ویتامین صرفاحیوانی است.شامل دل وجگروقلوه -شیروتخم مرغ وگوشت قرمز-ماهی وپنیر.موادگیاهی حاوی ویتامین ب ۱۲ نیستند.

منابع ویتامین (C)

این ویتامین عمدتا درموادگیاهی موجود است.درگوجه-فلفل سبز-میوه هایی مانندتوت فرنگی وکیوی ومرکبات.

منابع ویتامین(D)

ویتامین دی مورد نیاز انسان صرفادراثرتابش مستقیم اشعه ماوراءبنفش نورخورشیدبه پوست بدن در زیرپوست تولیدمی شود.

البته هیچ مانعی دراین مورد نبایدوجود داشته باشد.زیرااشعه ماوراء بنفش نورخورشید از زیرلباس وگردوغباروهوای آلوده عبورنمی کند .وافرادی که رنگ پوستشان تیره است ویتامین دی کمتری دربدنشان تولیدمیشود.

تنهامنبع غنی این ویتامین روغن کبدماهی است.

دیگرمنابع عبارتند از کره -زرده تخم مرغ-جگر نیز مقدارمختصری ویتامین دی دارندولی نمی توانند نیازشخص رابه این ویتامین تامین کنند.

منابع ویتامین (E)

این ویتامین عمدتا درموادغذایی گیاهی وجود دارد .روغنهای گیاهی بخصوص روغن جوانه گندم ازمنابع غنی این ویتامین می باشند.

جوانه ها وغلات یاسبوس نیزحاوی مقدارمناسبی ویتامین eهستند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن