سلامتی

آیانوشیدن آب بین غذا هضم غذا رادچارمشکل می کند؟

نوشیدن آب فواید زیادی برای بدن دارد و حتی میتواند مانع از ابتلای ما به بعضی بیماریها شود .

تردیدی در فواید نوشیدن مقدارکافی مایعات وجودندارد.ولی برخی ادعامیکنند زمان نوشیدن آب بسیارمهم است.

و نوشیدن آب در زمان صرف غذا یانزدیک به صرف غذا مشکل سازاست.

آیا نوشیدن آب هضم غذا رامشکل میکند؟

یکی ازموارد مطرح شده این است که نوشیدن آب همراه باوعده غذایی اسیدمعده رارقیق می کند واین هضم غذا رادشوارمیکند.

این ادعابیان میکند دستگاه گوارشی توانایی تطبیق ترشحات را با بافت غذا ندارد درحالی که چنین چیزی صحت ندارد.

ازموارد دیگر درتوجیه این ادعا این است که مایعات سرعت خروج غذاهای جامد از دستگاه گوارشی را افزایش می دهند .

که درپی آن زمان مواجهه غذا با اسیدمعده و آنزیم های گوارشی قدرت هضم کاهش می یابد.

مطالعه ایی که سرعت خالی شدن معده را مورد بررسی قرار داده نشان می دهد

با وجود اینکه مایعات نسبت به جامدات با سرعت بیشتری عبور میکنندتاثیری برسرعت هضم جامدات ندارند.

مایعات شکستن قطعات بزرگ غذا و حرکت غذا ازمری به سمت معده راتسهیل می کنند و حرکت غذابه آسانی انجام میگیرد.

واز بروز نفخ و یبوست پیشگیری میکند.

نوشیدن آب بین غذا باعث شکستن قطعات بزرگ غذا می شود وحرکت غذا ازسمت مری به معده را تسهیل میکند
نوشیدن آب بین غذا باعث شکستن قطعات بزرگ غذا می شود وحرکت غذا ازسمت مری به معده را تسهیل میکند

ازسوی دیگرنوشیدن آب و مایعات دربین لقمه ها مکث ایجادمیکند و امکان توجه به پیام های سیری وگرسنگی را فراهم میکند.

درنتیجه می تواند راهکاری برای جلوگیری از پرخوری واضافه وزن باشد.

که البته این درمورد نوشیدن آب صادق است نه نوشیدنیهایی که کالری دارند.

برای اغلب افراد نوشیدن آب همراه غذا احتمال کمی برای بروز اثرات منفی بر گوارش دارد.

بااین حال دررفلاکس معده مایعات به همراه وعده ی غذایی باافزایش دادن

حجم معده و فشار به معده مانند یک وعده ی غذایی پرحجم عمل میکند وفردرادچارمشکل میکند.

و منجر به رفلاکس اسید معده می شود.بنابراین باوجود اینکه شواهدی مبنی برلزوم خودداری از نوشیدن مایعات همراه وعده غذایی وجود ندارد .

درصورتی که نوشیدن آب و مایعات همراه غذا منجربه احساس نفخ یاتشدید رفلاکس شد مایعات راقبل یابین وعده های غذایی بنوشید.

برای هضم مناسب میتوان دریافت مایعات همراه وعده غذایی به ۲۵۰میلی لیترمحدود کرد .

نوشیدن مایعات  کافی شما را ازهوسهای غذایی حفظ میکند و مانع ریزه خواری قبل از وعده ی غذایی می شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن