سلامتی

تغذیه مناسب برای حفظ سلامت لثه ودندان

سلامت دندان ولثه برای جفظ سلامتی عمومی بدن لازم است.جرمگیری ومسواک زدن تنها راهکار لازم برای حفظ سلامتی دندان ولثه های شمانیستند.

اگر نگران سلامت دندان ولثه ی خود هستید بایدبه تغذیه ی خود توجه بیشتری کنید.مصرف ویتامین ها وموادمعدنی خیال شماراازداشتن دندانی سالم راحت میکند.

چندماده غذایی مهم جهت سلامت دندان ولثه:

محصولات لبنی:کلسیم وفسفر دو عنصر ضروری برای بازسازی سطوح خارجی دندانهای شماهستند.

که در لبنیات فراوانند.اگرشما این مواد را دربرنامه ی غذایی خودبگنجانید از پوسیدگی دندانهایتان جلوگیری میکنید.

علاوه براین جالب است بدانید که شیر وپنیر میزان اسیدوباکتری موجود دردهان شما را کاهش میدهند.

پس اگر میخواهید از شرپلاکهای دندانی خلاص شوید بیشترشیربنوشید.

برگ میوه وسبزیجاتمصرف برگ میوه وسبزیجات مانندسیب گلابی وکرفس تضمینی برای حفظ سلامت عمومی بدن است.

علاوه براین این موادغذایی به کمترشدن قندوباکتری موجود دردهان کمک میکنند.

که امرسبب محافظت دندانها در مقابل پوسیدگی و شستشوی دندانها از موادغذایی میشود.

درضمن برگه میوه وسبزیجات به جویدن زیاد نیاز دارند .

که این خود مانع از چسبیدن پلاک به سطح دندان میشود که میتوان این عمل رایک فرایند شست وشوبشمار آورد.

مصرف میوه وسبزیجات به سلامت دندان کمک میکندوباعث کم شدن قندوباکتری موجود دردهان میشود
مصرف میوه وسبزیجات به سلامت دندان کمک میکندوباعث کم شدن قندوباکتری موجود دردهان میشود

آب:واضح است که نوشیدن آب سبب کاهش باکتری دردها نمیشود.

تحقیقات نشان میدهد که نوشیدن آب حاوی فلورایدبه میزان ۲۷درصدپوسیدگی دندان رادر بزرگسالان کاهش میدهد.

بنابراین توصیه می شود که هر روز ۴تا۸فنجان آب  براب سلامت دندان ولثه بنوشید.

غذاهای فاقدشیرینی :باکتری های موجود در دهان به راحتی قندها را تجزیه وتبدیل به اسید میکنند .

واسید هم به آرامی سطوح دندان شما را ازبین میبرد.ومنجربه پوسیدگی دندان میشود.

پس سعی کنید از غذاهای فاقدشیرینی وغذاهایی که درآنها قند طبیعی جایگزین وجود دارد استفاده کنید.

ویتامین های موردنیازبرای سلامت دندان ولثه

ویتامین c:این  ویتامین برای بازسازی  بافتهای بدن استخوانها سلامت دندان ولثه وکاهش بیماریهای عفونی لازم است.

اگرشما به میزان کافی ویتامین سی دریافت نکنید سطح دندانهایتان آسیب پذیر ولثه هایتان ملتهب ودردناک میشود وبه راحتی خونریزی میکند.

در واقع کمبود مصرف این ویتامین است که شمارا به خونریزی لثه دچار میکند.

توصیه میشود زنان ۱۹سال به بالا در روز ۷۵میلی گرم ومردان ۱۹سال به بالا در روز ۹۰میلی گرم از این ویتامین دریافت کنند.

پرتقال بروکلی طالبی وتوت فرنگی منابع سرشاری از این ویتامین هستند.

ویتامین b6:سلامت دندان ولثه شما به میزان زیادی به این ویتامین بستگی دارد.

کمبود این ویتامین سبب عفونت قشرمخاطی دهان ونیز پاره وسوراخ شدن بافت دهان میشود.

توصیه میشود بزرگسالان بین ۱۹تا۵۰ سال در روز ۱/۳ میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

همچنین مصرف روزانه ۱/۷میلی گرم برای مردان بالای ۵۱سال .و ۱/۵ میلی گرم برای زنان بالای ۵۱سال توصیه میشود.

منابع غنی این ویتامین عبارتند از دانه هاوسبزی وغلات وگوشت.

چای تلخ:پای فنل موجود در چای سبز وسیاه سبب کاهش سرعت رشد باکتریها ی مزاحم میشود.

تحقیقات نشان میدهد مصرف چای سبب کاهش ایجاد باکتری های دندانی ضخامت واندازه انها میشود.علاوه برای این چای تلخ تنفس شمارا بهبود می بخشد.

مصرف لبنیات ازپوسیدگی دندان جلوگیری میکند
مصرف لبنیات ازپوسیدگی دندان جلوگیری میکند
موادغذایی جهت سلامت لثه

روغن ماهی وروغن گل گاو زبان:باتوجه  به ارتباط میان بیماریهای لثه وعفونت بدن پژوهشگران اخیرا توجه ویژه ایی به تغذیه لازم برای جلوگیری از بیماریهای لثه داشته اند.

در پژوهشی که به این منظور انجام گرفت۳۰ بزرگسال که به بیماریهای لثه دچاربودند اسیدهای چرب از جمله امگا۳حاصل از روغن ماهی  تاسقف ۳هزارمیلی گرم در روز دریافت کردند .

و در پایان پژوهش بهبودی قابل ملاحضه ایی درعفونت وخوردگی لثه آنها مشاهده شد.

زنجبیل هم یکی دیگر از خوراکیهای ضدالتهاب لثه است .

که باتوجه به مطالعات انجام شده ومشاهده ی خواص ان توصیه میشود افراد مبتلا به این قبیل بیماریها از آن استفاده کنند.

ویتامبن d:هم به جلوگیری از التهاب لثه کمک میکند وپوسیدگی دندان کمک میکند .

وسبب افزایش جذب ویتامین سی میشود.گفتنی است این ویتامین نقش بسیارمهمی در پیشگیری از خوردگی لثه دارد.

و توصیه میشود بزرگسالان در سنین ۱۵تا۷۰سال در روز ۱۵میکروگرم و بالای ۷۰سال در روز ۲۰میکروگرم از این ویتامین دریافت کنند.

ماهی ازاد وتخم مرغ وشیرغنی شده وحبوبات منابع خوبی برای این ویتامین هستند.

ویتامین a:ویتامین آ یک ویتامین ضروری برای سلامت دندان ولثه وفک وغشاهای دهانی است .

وکمبود آن سبب افزایش پوسیدگی دندان میشود.برای تامین این ویتامین میتوانید هویج سیب زمینی شیرین واسفناج مصرف کنید.

چگونه از خونریزی لثه جلوگیری کنیم

خونریزی لثه علل مختلفی میتواند داشته باشد.گاهی علت آن درست مسواک نزدن ونکشیدن نخ دندان است.

بعضی مواقع عفونت لثه باعث خونریزی آن میشود.که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.و در بعضی مواقع کمبود ویتامین علت این خونریزی است.

که میتوان بامصرف میوه وسبزیجات ومواد مغذی این کمبود را جبران کرد.ویا میتوانید از مکملهای ویتامینی استفاده کنید.

در افرادمیانسال درست قرار نگرفتن دندان مصنوعی در دهان ممکن است باعث خونریزی لثه شود.مسواک زدن بافشار زیاد نیز میتواند علت خونریزی لثه باشد.

برای داشتن دندان ولثه سالم میوه وسبزی بخورید
برای داشتن دندان ولثه سالم میوه وسبزی بخورید
توصیه های کلی برای سلامت دندان ولثه

-دم کرده ی زرشک وجویدن زرشک باعث محکم شدن لثه ودندان میشود.

-پوست گردوی تازه را به دندان ولثه بمالید برای تقویت لثه ودندان مفیداست.

-جویدن کندر به محکم شدن لثه کمک میکند.

-زمانی که دندان درد دارید ریختن اب پیاز روی دندان برای تسکین درد وتقویت لثه مفیداست.

-غوره اگرچه سرد است میتواند ورم مخاط دهان ولثه را برطرف کند.

-همیشه سعی کنید از خمیر دندانهایی استفاده کنید که حاوی فلورایدباشد.

زیرافلوراید پوششی روی دندان ایجادکرده و از ان درمقابل اسیدوشکرمحافظت میکند.

-قرقره کردن آب نمک برای ضدعفونی کردن محیط دهان مفیداست.

موقع مسواک زدن بیش از حدمسواک را روی دندان فشارندهید .

وبعداز خوردن مواد اسیدی مثل پرتقال وگریپ فروت دندانها را پاک کنید زیرااسیدانها باعث پوسیدگی دندان میشود.

موادقندی که مصرف میکنیم در دهان ما به اسیدتبدیل میشود وباعث پوسیدگی دندان مامیشود.

بدتر از هرچیزی برای دندان موادقندی هستند که به دندان میچسبند.مثل گز وسوهان .

وقتی که ما دیر به دیر دندان هایمان رامسواک میکنیم اینها باعث تجمع جرم در دندان میشود.

پس حتمابعداز مصرف موادقندی مسواک بزنید تادندانتان دچار پوسیدگی نشود .مخصوصا کودکان را به مسواک بعداز مصرف مواد قندی عادت دهید.

باپرهیز از موادقندی مثل نوشابه و آبنبات وشکلات و مواد اسیدی مانند پرتقال وگریپ فروت  ولیموترش میتوانیم دندانهای سالمی داشته باشیم.

البته مصرف ترشی وخیارشورهم میتواند باعث ساییدگی دندان شود.سلامت دندان جدا از سلامت کل بدن نیست.

اگرمیخواهیم بدنی سالم داشته باشیم بایددندان ولثه ی سالمی هم داشته باشیم .

واین میسر نمیشود جز با رعایت تغذیه سالم و رعایت بهداشت دهان ودندان.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن