سلامتی

چگونه لاغرشویم ولاغربمانیم

لاغر شدن یکی از دغدغه ها وچالشهایی است که افراد زیادی با ان دست به گریبان هستند.تناسب اندام و لاغری  شدن نه تنهااعتماد به نفس فرد رابالا می برد بلکه ازنظرسلامت جسم نیز برای فرد حائز اهمیت است.

ذخیره ی چربی در بدن باعث چاقی میشود واین از هر فرد به فرد دیگرمتفاوت است.مثلا دریک فرد چاقی در شکم ذخیره میشود ودر فرد دیگر در بازو.عوامل وعادت مختلفی ممکن است باعث چاقی افراد شوند.راه های لاغری شدن ورژیم های لاغری که برای افرادتجویزمیشود برای همه کاربردی ندارد.

به بیان دیگرهرکس بایدبه یک شیوه برای لاغری اقدام کند .ولی وجه مشترک همه ی روشهای لاغری این است که درهمه ی آنها باید کالری کمتری دریافت کنید وکالری بیشتری بسوزانید.چاقی شکم وپهلو معضلی است که هم از نظر سلامتی برای فرد ضرر دارد وهم زیبایی تناسب اندام فرد رابه هم میریزد.ودر واقع هدف بیشترافراد از رژیم های لاغری اب کردن شکم وپهلو است.

چه بخوریم وچه نخوریم تا لاغرشویم

برای لاغرشدن سعی کنید ازموادغذایی کم کالری استفاده کنید.وموادغذایی چرب را از برنامه غذایی تان حذف کنید.بجای روغنهای جامدومایع میتوانبد از روغنهای سالم مثل روغن زیتون استفاده کنید.

بیشتراز موادغذایی پختنی وکبابی استفاده کنید .بیشترمرغ وماهی ومیگو بخورید وکمتر گوشت قرمز بخورید.چراکه چربی گوشت قرمز برای شمامضراست وباعث چاقی میشود ولی چربی ماهی ومیگو ومرغ ضرری برای شما ندارد.

میوه وسبزی فیبر بالایی دارند وکالری بسیارکمی دارندوشکم شما را زودترپرمیکنند.

سعی کنید انها رابه مقدارزیاد در رژیم غذایی خود بگنجانید .خوردن غذا قبل سالاد هم به شما کمک میکند زودتر احساس سیری کنید وهم به تامین آب بدنتان کمک میکند.

برای لاغرشدن بشقاب غذایتان را کوچکترانتخاب کنید وبه خودتان قول دهیدفقط همان حجم غذارابخورید که در ظرف ریخته اید بخوریدوحتی اگر گرسنه شدید به قابلمه ناخنک نزنید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر مناسب برای لاغرشدن
رژیم غذایی سرشار از فیبر مناسب برای لاغرشدن
تکنیکهای لاغری

موادغذایی نشاسته دار مثل برنج  سفیدونان وسیب زمینی وماکارانی را کناربگذارید ودر عوض برنج قهوه ایی ونان سبوس دار بخوریدکه مطمئنا سالم ترهستند ویه لاغرشدن شما کمک میکنند.

بعداز شروع رژیم لاغری هرچندوقت یکبارخودتان را وزن کنید .زیرا وقتی شما شاهدلاغرشدن بدنتان باشید انگیزه ی بیشتری برای ادامه ی رژیم خواهیدداشت.وسختیهای ان را راحت ترتحمل خواهید کرد.

ورزشهایی مثل پیاده روی سریع ودوچرخه سواری وتمرینات هوازی راانجام دهید.سعی کنید فعالیت بیشتری داشته باشید.شبها قبل خواب خودتان را در وزن ایده آل واندام متناسب لاغر وبدون چاقی تصور کنید.یک میان وعده ی کوچک همیشه به همراه داشته باشید تادرصورت گرسنه شدن بخورید .این باعث میشود در وعده ی اصلی پرخوری نکنید.

چای سبز سوخت وساز بدن راکم میکند ودر لاغرشدن اثربسزایی دارد

زیادآب بخورید درطول روز.چراکه هم سموم بدن رادفع میکند وهم آب از دست رفته ی بدنتان راجبران میکند ودرلاغرشدن شمابی تاثیر نیست.قبل از وعده ی اصلی میتوانید سالادمیل کنیدتاشکم شمازودتر پرشود وشمازودتر احساس سیری کنید.

درهر شرایطی به رژیم لاغری تان  پایبندباشید حتی درمهمانی هاو رستورانها.حتی یک وعده پرخوری نیز شما را از هدفتان که لاغرشدن است دور میکند.باخودتان رو راست باشید ومحکم به رژیم تان ادامه دهید.

بعداز صرف غذا آب ننوشید چون این کار باعث میشود شکم شمابزرگتراز ان چیزی که هست به نظربیاید.برای لاغر شدن همان آب راقبل غذابنوشید تاحجم معده ی شما را پرکند و زودتر احساس سیری کنید

برای لاغرشدن وتناسب اندام لازم نیست همه ی غذاهای مورد علافه تان راکناربگذارید وخودتان راسفت وسخت محدود کنیدشمامیخواهیدلاغرشوید نه اینکه خودتان راشکنجه دهید.

شمامیتوانید هرغذایاخوراکی راکه دوست دارید به مقدارخیلی کم درحدی که آتش دلتان رافروبنشاند بخوریدتابرای ادامه ی رژیم هم انگیزه ی کافی داشته باشید.دنبال استفاده از مکمل های لاغری ویا دستگاه های لاغری برای لاغرشدن نباشید.

لاغرشدن بااین روشهاسرابی بیش نیست .سالم ترین بهترین واصولی ترین روش لاغرشدن همان رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن است.خوردن جوانه ی گندم هم قبل غذا باسیری که درشماایجاد میکند میتواند به لاغر شدن شماکمک کند.

لازم به ذکراست که خوردن جوانه گندم بعداز غذا باعث چاقی میشود.

عادت نخوردن صبحانه راکناربگذاریدچراکه برخلاف تصور عموم نه تنهاباعث لاغرشدن شما نمیشود بلکه احتمال چاق شدن شما را نیز افزایش میدهد.گذشته از ان صبحانه میخ بدن است وحذف آن حتمابرای بدن مضرخواهدبود.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که زمانی که استرس دارید پرخوری میکنید برای ترک این عادت یک راهکاربیابید.زیرا باتوجه به زندگی پرتنش واسترس امروزه این عادت روند رژیم شمارا مختل خواهد کرد.

مثلا میتوانید تصمیم بگیرید این دفعه که دچار استرس شدید به جای پرخوری به بیرون بروید وقدم بزنی یاشروع به خواندن یک کتاب کنید ویا حداقل به جای خوردن یک غذای پرکالری میوه بخورید تا حداقل از لاغرشدن عقب نیفتید.

سعی نکنید تنها با گیاه خواری لاغرشویدزیرابااین روش بدنتان مواد مغذی دیگر را که نیاز دارد دریافت نخواهد کرد وبدن شروع به ضعیف شدن خواهد کرد.زیرا گیاهان همه ی آن موادی که بدن مالازم دارد در خود ندارند.قبل از هر وعده ی غذایی سالاد میل کنید که معده ی شمارا پرمیکندو زودتر به شمااحساس سیری میدهد.

پرهیز از خوردن غذاهای چرب وفست فودها به کاهش وزن کمک میکند
پرهیز از خوردن غذاهای چرب وفست فودها به کاهش وزن کمک میکند
راهکارهای لاغرشدن

چاقی یکی از عوامل اصلی در افزایش خطر ابتلابه بیماریهای دیابت وفشارخون وبیماریهای قلبی عروقی وآرتروز به شمار می اید.وجلوگیری از چاقی برای حفظ سلامتی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.از عوامل کلیدی در کاهش وزن ورفع چاقی کنترل کالری مصرفی.افزایش فعالیت بدنی.استفاده از فرآورده های چربی سوز ومصرف فیبرهاست.

کنترل میزان کالری مصرفی

میزان کالری مورد نیازبرای برقراری تعادل در افراد مختلف متفاوت است.وبسته به میزان فعالیتهای هرشخص متغیراست.محاسبه ی کالریهای دریافتی کاری خسته کننده است.

بنابراین به جای تمرکز بر کالری های غذایی روی خود موادغذایی تمرکز کنید.موادغذایی که معمولا آب وفیبر بالایی دارند کالری کمتری دارند.میوه هاوسبزیجات,غلات سبوسدار .لبنیات کم چربی ومقدار کمی گوشت میتواند یک برنامه ی غذایی سالم را برای شمابه ارمغان آورد.

افزایش فعالیت بدنی:

فعالیتهای بدنی وانجام ورزشهایی مثل دوچرخه سواری پیاده روی وشنا به صورت منظم باعث افزایش سوخ وساز بدن میشود.

استفاده از فرآورده های چربی سوز(ترموژنیک):

یکی از بهترین گیاهان دارویی چای سبز میباشد که با دارا بودن میزان بالای آنتی اکسیدان در ارتقای سلامت بدن وپیشگیری از ابتلابه انواع سرطان ها موثر است.وبه عنوان یک ماده ی طبیعی چربی سوز باتبدیل انرژی اضافی به گرما وتنظیم متابولیسم چربی درکاهش وکنترل وزن بسیارموثر است.

مصرف فیبرها:

حتما این روزها درباره ی خواص مثبت فیبرها زیاد شنیده اید .فیبرها علاوه برسلامت سیستم گوارشی وعملکرد صحیح روده ها یکی از روشهای طبیعی کاهش جذب انرژی و کاهش اشتهادر رژیم لاغری است.بامصرف فیبرها قبل وعده ی غذایی حجم وسیعی از معده پرمیشود واحساس سیری در شمابوجود می آورد وباعث کاهش جذب انرژی میشود.

نظرطب سنتی درمورد رژیم لاغری:

رژیم یعنی خوب تغذیه کردن.غذاهایی که چاقی می اورندعبارتنداز گوشت چربی روغنهای مایع میوه های روغنی شیر کره تخم مرغ برنج سیب زمینی انجیرخرما وکشمش که باعش میشوندکبدبه سرعت کارکندو زودخسته شود.

برای اینکه چاق نباشید نکات زیر رارعایت کنید:

غذا رااهسته ودرمحیطی ارام بخورید

درهرغذا از پروتئینهای درجه یک بچشیدوبخورید

مصرف کربوهیدراتهارابه حداقل برسانید

صبحانه رابایک لیوان ابمیوه یاشیر ویااب گوجه فرنگی مصرف کنید

از سالادوسبزی استفاده کنید

ازگوشت سرخ شده دوری کنید

بهترین راه برای کسر وزن ورزش وراهپیمایی وشناو دوچرخه سواری است

درمان گیاهی:

استفاده از هویج جوشانده برگ فندق سیب که سرشار از ویتامین آ وب وث بوده و اهن وکلسیم دارد. اب غوره ابلیمو پرتقال خیار زیره کلم ماست کدو جوشانده برگ انگور فلفل وشلغم نیزمفیدند.

منبع کتاب گنجینه طب گیاهی :نویسنده محمدعلی نجات بخش

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن