دانستنی ها

علل بیخوابی و درمان آن

بی خوابی یا بدخوابی مشکل شایع بسیاری از افراداست.

بی خوابی میتواندباعث تخریب حافظه توجه وهوشیاری فرد شود.

وباعث شود فرد در روز بعد دچار بی حالی وکسالت شود واین برای کسانی که شغل خاص وحساسی  دارند میتواند بسیار مضرباشد.

افراد مسن بیشتر دچار این مشکل میشوند واز ۶۵سالگی به بعد ممکن است فرددچاربی خوابیشود.

اگر شماهم خواب راحتی ندارید وبی خوابی کلافه تان کرده است ویا بدخواب هستید بارعایت موارد زیر میتوانید خواب راحتی داشته باشید.

راه های برطرف شدن بیخوابی:          

تغذیه:غذایی که ماقبل از خواب مصرف میکنیم اثرمستقیم روی خواب ما دارد وتغذیه نادرست میتواند باعث بی خوابی شود.

موادغذایی چرب وکربوهیدرات دار وموادقندی هضم غذا را سخت میکند ووقتی بدن مامشغول هضم غذاست مانمیتوانیم خواب راحتی داشته باشیم.

بعضی مواد غذایی به خواب راحت کمک میکنند.غذاهای سرشاراز منیزیم وپتاسیم وچربی های سالم به ما کمک میکنند خواب باکیفیت تری تجربه کنیم.

غذاهایی که اسید امینه دارند بدلیل وجود سروتونین به ارام شدن ما کمک میکنندوبهتراست برای شام از این غذاها استفاده کنیم.

سعی کنیدشام راسبک بخوریدتاسیستم گوارش آن را زودترهضم کند ودچاراختلال نشود.

وقتی بدن ما دچارکمبود آب شود ممکن است باعث شود مادچاربیخوابی شویم.

بنابراین سعی کنیدقبل خواب موادغذایی مرطوب وابدار مثل کاهو و سالاد استفاده کنید.

غذاهای سبک مثل سوپ جو وسوپ سبزیجات و  یاسیب زمینی پخته و آوکادو به شماکمک میکنند خواب راحت تری داشته باشید.

دیگرراه های برطرف شدن بیخوابی

استرس:وقتی که ذهن شماقبل از خواب درگیر مسائل روزمره وکاری باشدنمی توانید خواب خوبی داشته باشید.

ومغزشمابرای به خواب رفتن آماده نیست.

استفاده از وسایل الکترونیکی مانندگوشی همراه ولب تاب  تلویزیون وکامپیوتر قبل از خواب باعث می شودنتوانید درساعتی که مایلید به خواب بروید.

زیرا نور ساطع شده از این وسایل این پیام را به مغزشما میفرستد که هنوز وقت خواب نشده است.

سعی کنیدخودتان رابا چیز دیگری مشغول کنید تابخواب بروید مثلا شروع به مطالعه کنید تا چشمتان خسته شود .

ورزش کنید زیرا ورزش هم استرس را از شما دور میکند هم باعث می شود هومون اندروفین دربدن شما ترشح شود .

که به شماکمک میکند خواب راحتی داشته باشید.

خوردن شام سنگین می تواند یکی از علل بیخوابی باشد
خوردن شام سنگین می تواند یکی از علل بیخوابی باشد

جوشانده ی گیاهی مانند اسطوخودوس نیز به کاهش استرس کمک میکند وتوان سیستم عصبی را در برابر حمله  عصبی افزایش میدهد

ویک ریلکس کننده ی گیاهی محسوب میشود.

اصلاح شیوه ی زندگی:سعی کنید درخانه شرایط رابرای یک خواب راحت آماده کنید.

مثلاسعی کنید اتاق خوابتان ازهرلحاظ برای یک خواب راحت آماده باشد.

فضای اتاق کاملا تاریک باشد ورختخواب راحتی داشته باشید.

میتوانیداز گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز در اتاقتان استفاده کنید.

که هم آلودگی هوای اتاق رابرطرف کند وهم وجود یک گیاه در کنار رختخواب حس ارامش رابه شما برای داشتن یک خواب خوب می دهد.

سعی کنیداتاق خواب برای شما تداعی کننده ی خواب باشدتاذهن شمایادبگیرد رختخواب مساوی خواب است.

صبح ها در یک ساعت مشخص از خواب بیدارشوید بااینکار بدنتان یک الگو برای خواب پیدامیکند و به مرور خواب شماتنظیم میشود.

سعی کنید در طول روز نخوابید تابدنتان کاملا خسته شود وشب راحت تر بخوابید.

قبل از خواب از خوردن چای وقهوه وکافئین بپرهیزید.شکرنیز میتواند بخاطر قندی که دارد شمارا بیخواب کند.

میتوانید از گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان استفاده کنید ویاقبل خواب یک لیوان شیرگرم همراه عسل میل کنید.م

صرف زعفران هم به دلیل اثرات آرام بخشی که برمغز دارد به رفع بی خوابی کمک کند.

عصاره ی گیاهانی مانند بابونه واسطوخودوس هم به شماکمک میکند راحت تربخوابید.

درمان بیخوابی درطب سنتی

برای درمان بیخوابی لازم است از گیاهان زیر استفاده کنید.دم کرده برگ گلابی داروی شفادهنده ی بیخوابی است .

دمکرده گل نسترن درمان بیخوابی است.. وبرای تپش قلب نیزمفیداست.(خوردن گوشت وتخم مرغ مضراست).

نان کامل وغلات کامل چون دارای پتاسیم هستندبسیارمفیدند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مریم شینی

مریم شینی فارغ التحصل از دانشگاه شهید چمران اهواز - علاقمند به وب و فضای مجازی. از اینکه بتوانم مطالب جذاب و مورد علاقه شما را ارائه دهیم بسیار خوشحال میشم. با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به افزایش کیفیت سایت کمک کنید. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و معرفی به دوستان خود فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن